Sophia Backlund
SB Dressage Ab Oy
"The more I learn, the more I realize how much I don't know"

Sivut

tisdag 28 september 2010

Tävlingssässongen över för i år


Känns lite tomt och tråkigt att veta att det inte blir fler tävlingar det här året,får vänta enda fram till mars-april 2011 tills nästa tävling... Vintrarna är lååånga och tråkiga(för att inte tala om kalla..), men det positiva är ju att man har en lång period som man får ligga i träning och fokusera träningen på saker som tar lite längre tid att "få fram". Exempelvis så rider jag Zerleone i en lägre form nu då tävlingarna är över,så att han ska stärka sin överlinje och göra det lättare för honom att på ett korrekt sätt samla upp sig. Vi över mycket övergångar i både trav och galopp,i traven blir det mot passage och i galoppen piruettgalopp. Han har väldigt lätt för samling och jag har försökt göra det till en kul grej för honom,så varje gång han verkligen "sätter sig på bakdelen" och samlar upp sig ordentligt berömer jag honom massor och det tog inte länge för honom att förstå att det här är något bra och roligt. Vi gör bara korta snuttar så det inte skall kännas svårt, för då blir det lätt att hästen blir sur och inte tycker det är roligt längre och det är då missförståndena och felen kommer fram.. Min röda tråd genom träningen är att allt skall vara roligt för hästen,man ska leka fram de svåra rörelserna och ta dom i korta bitar i början och beröma massor. Man kan ju inte tvinga en häst att göra något,speciellt i dressyren är det ju viktigt att hästen själv tycker om det den gör och är glad,det är därifrån utstrålningen ska komma.
Nu närmar sig dessutom Tyskland-resan,och det känns både bra och dåligt. Måste nog erkänna att det ska bli skönt att slippa dom där iskalla dagarna på stallet då det är -20C och snöstorm :/ men å andra sidan kommer det nog bli aningen tråkigt, får se hur många visiter det blir till Tyskland ;) som tur har jag ju Wyclef som jag rider också så jag hamnar inte helt utan ridningen.

Nu ska jag iväg till stallet och rida Zebbe en sväng innan jag återvänder till tentläsningen...

Ha det bra alla!

Sophia

Inga kommentarer

Skicka en kommentar