Sophia Backlund
SB Dressage Ab Oy
"The more I learn, the more I realize how much I don't know"

Sivut

lördag 19 juni 2021

Kisakausi käynnistetty ja PSG-debyytti tehty!

 Vihdoin on kisakausi lähtenyt käyntiin ja ollaan Pipin kanssa jo parit kisat ehditty startata. 



                      (ylläolevat kuvat Tampereelta 16.5.2021 ja kuvat ottanut Krista Rostén)

Kisakausi alkoi meidän osalta Tampereella 15-16.5. Pippi oli näissä kisoissa todella jännittynyt ja mulla oli vielä todella hukassa miten sitä pitäisi ratsastaa pitkän tauon jälkeen. Jotenkin olisi pitänyt muuttaa niin paljon asioita siitä miten Pippiä pitäisi ratsastaa ja kun sitten jäin asian kanssa niin yksin kun Pippi tuli kotiin niin jäin ehkä ylianalysoimaan ja tulkitsemaan joitain asioita väärin ja hukkasin vähän sen mun oman punaisen langan. Onneksi Jassa sitten tuli Tampereelle meitä auttamaan ja saatiin tehtyä sotasuunnitelma miten lähteä Pippiä treenaamaan ja etävalmennukset olisi mahdollista kiitos Pivon!

Tampereella startattiin lauantaina Va B junnujen joukkueohjelma, onneksi, sillä Pippi oli tosiaan niin jännittynyt, että oli tosi hankalaa ratsastaa, muoto oli aivan liian ylhäällä ja avoimena myös. Kuitenkin napattiin sijoitus tästä luokasta (65.7.%) mutta tosiaan fiilis oli kaikkea muuta kuin hyvää :D

Sunnuntaina saatiin sitten Jassalta verkka-apua ja sain Pipin paljon parempaan muotoon kun ajattelin sen pyöreämmäksi ja niskaa alemmas. Ratsastettiin Vaativa A, FEI esiohjelma 7-vuotiaille, joka on muuten identtinen nuorten esiohjelman kanssa mutta sarjoja tulee vain 3 joka neljännellä ja se linja tulee P:hen eikä F:ään (minkä sitten jälkikäteen huomasin kun ensin ihmeteltiin miksi mun suorituksesta otettiin -2% jokaiselta tuomarilta... ). Mulla oli lauantaihin nähden sata kertaa parempi fiilis radalla, MUTTA Pippi oli edelleen todella haluton varsinkin laukassa missä se otti ennen molempia piruetteja käyntiin kun lähdin valmistelemaan sitä, samatan alku ja lopputervehdykseen meinas pysähtyä jo ennen X:ää... Oltais ilman mun väärinratsastusta saatu 65.8% ja olisimme olleet kolmansia mutta tosiaan yksi väärinratsastus nykyään tekee sen että jokaiselta tuomarilta lähtee 2% lopputuloksesta pois.

Ennen seuraavia kisoja sain Jassalta apua etävalmennuksen kautta ja se mitä lähdettiin muuttamaan vähän takaisin, oli että mä ratsastan jalat irti ja yritän enemmän "innostaa" sitä työntekoon olemalla nopea ja napakka pohkeen kanssa ja sen täytyi siihen reagoida paljon nopeammin ja terävämmin, ja kantaa itseään itse eikä niin että mä pidän siitä kiinni (olin jostain syystä tarrautunut siihen jaloilla kiinni ja sillä tavalla mä en kyllä millään voi Pippiä ratsastaa :P), sekä muuttamalla muotoa vähän alemmas ja pyöreämmäksi, se ei saa liikaa nousta niskasta koska silloin lavat tipahtaa alas. 

Tämä auttoi tosi hyvin ja rupesin pikkasen jo löytämään sitä omaa fiilistä takaisin, kuitenkin on niin tärkeää, että on se oma tapa tehdä ja löytää sen oman fiiliksen koska silloin mä korjaan asioita vähän tiedostamatta, koska pääsin takaisin siihen moodiin missä mä tiedän mitä teen :D 




                            (ylläolevat kuvat Wääksyn kisoista ja kuvat ottanut Hertjekker)

Seuraavaksi suunnattiin sitten Wääksyn kansallisiin missä startattiin nuorten esiohjelma Vaativa A. Nyt kyllä ajattelin että en sitten hitto ratsasta väärin vaan nyt sarjoja tulee 5 joka neljännellä ja F:ään, mutta jotenkin meille tuli siinä kisapaikalla tosi kiire ja mun verkka jäi aivan lian lyhyeksi, olin myös vieläkin sen verran hukassa vielä oman ratsastuksen kanssa että kaikki energia ja keskittyminen jotenkin alitajuisesti meni siihen. Seurauksena, että ratsastin TAAS väärän tien, tällä kertaa käyntiohjelmassa kun lisätty käynti piti ratsastaa lyhyt lävistäjä kirjaimeen B mutta mä vedin sen lävistäjän P:hen... Tällä kertaa tämä sitten maksoi meille luokan voiton!!! Aargh voitte kuvitella kuinka paljon tämä jäi ärsyttämään.. Olisimme siis saaneet 66.4% ilman väärinratsastusta. Olin kuitenkin todella tyytyväinen että kahdelta tuomarilta (myös päätuomarilta) tuli 68% ja 67%:n tulos (ilman väärinrats), vaikka verkka jäi liian lyhyeen enkä saanut Pippiä ihan avuille (se menee vähän litteäksi selästään enkä saa sitä pyöreyttä ja jäntevyyttä esiin) mutta se teki puhtaat sarjat ja tällä kertaa ei ollut siirtämässä käyntiin kun valmistelin piruetit :D Eli kuitenkin ratsastettavuuden osalta paljon parempi kuin vaan 2 viikkoa aikaisemmin Tampereella. 

Kolmannet kisat tälle kaudelle käytiin sitten Ypäjällä 13.6, se oli Pohjola Small Tourin ensimmäinen osakilpailu ja oli kyllä kovatasoisin luokka mihin olen ikinä osallistunut! Samallahan tämä oli meidän Prix St Georges-debyytti! Vähän kyllä ajattelin ennen kisoja että mitä hittoa me mennään sinne debytoimaan noin kovatasoiseen kisaan mutta toisaalta mä sain siitä vaan enemmän potkua ja intoa suorittaa hyvin, ja on se vaan kiva kisata noin kovatasoisia ratsastajia vastaan kun näkee hyvää ratsastusta ja kyllä mä siitä inspiroidun enemmän kun lannistun :)

Pippi oli lauantaina kun tultiin Ypäjälle todella jännittynyt. Ratsastin hallissa koska ulkona satoi kaatamalla, ja sain aika kauan ratsastaa ennen kun sain Pipin vähän rentoutumaan ja avuille. Se ei ehkä ulos näy niin paljon jännityksenä kun Pippi jännittyy, vaan enemmän just sellaisena että se vähän kovettuu lihaksista ja ylälinja on turhan suora, se ei aktivoi sen vatsalihaksia ja nosta selkää tarpeeksi. Normaalisti kun se on niin pehmeä ja letkeä koko kropastaan ja just sen tuntuinen että sen voi laittaa mihin asentoon vaan, mutta kisoissa se vielä vähän sulkeutuu tällä tavalla eikä ihan päästä mua vaikuttamaan. 

Sunnuntain suunnitelma oli sitten kävellä kisapaikalle todella ajoissa jotta ehtisin kävellä tarpeeksi kauan rauhassa piktin ohjin ja tän kautta saada Pipin vähän hengittämään ja rentoutumaan. Tämä auttoi todella paljon ja verkassa mulla oli oikeastaan lähes sama fiilis mitä mulla ollut kotona kun ratsastan ja tästä olin todella iloinen se oli iso saavutus! Kisaradalle kun tultiin Pippi kuitenkin jännittyi taas todella paljon kun se pelkäs tuomarikoppeja, se lähes pysähtyi ekalla ravivoltilla kun se oli just tuomarikopin edessä ja laukassa sain aika lailla kantaa sitä ympäri. Tästä huolimatta onnistuttiin tekemään ehjä laukkaohjelma ja tästä olin NIIN tyytyväinen, koska laukkaohjelma onkin juuri meille se vaikein. Okei sarjat oli todella huojuvat, varsinkin neloset, sain kuitenkin kolmoset korjattua vähän suoremmaks joten siihen olin myös tosi tyytyväinen. Käyntiä mun pitää harjoitella nyt enemmän ja niitä hemmetin takareita koska takareista tuli huonoimmat numerot. Mutta mä en niitä toisaalta ikinä harjoittelekaan joten no wonder :D On ehkä yksi inhottavin asia mitä tiedän mutta nyt niitä täytyy vaan harjoitella, tai nopeasti siirtyä Inter-luokkiin missä niitä ei enää ole,hehhe. 


Ypäjän tulos 66,8% oli siis aivan super kun miettii että se oli Pipin eka PSG ja vielä jäi paljon parannettavaa :) sijoituttiin tässä 6/25.



                                  (ylläolevat kuvat Ypäjältä 13.6 ja kuvat ottanut Hertjekker)

Ypäjän jälkeen Pippi sai kunnon lomaviikon mihin on mahtunut liinausta, vapaapäivä, laukkapäivä Tinan kanssa, vesimattotreenejä, hammaslääkärikontrolli ja nyt loppuviikosta olen itse käynyt selässä vähän taas jumppaamassa sitä kasaan jotta päästään ens viikolla sitten taas treenaamaan. 

Seuraavat kisat olisi sitten Parvelan kansallisissa, mennään Va A-luokka siellä ja sen jälkeen pitää vähän katsoa jos lähtis Lappeenrantaan (mä vaan en tiedä haluanko laittaa Pippiä niin rankalle kun sinne on täältä n 8h matka ja siihen päälle 3 päivän kisat...) tai sitten jos mentäis parit PSG-luokat täällä vähän lähempänä, Luvialla ja Tampereella heinäkuussa. Pitää vähän katsoa ja miettiä tätä asiaa vielä :) 




Inga kommentarer

Skicka en kommentar