Sophia Backlund
SB Dressage Ab Oy
"The more I learn, the more I realize how much I don't know"

Sivut

tisdag 20 augusti 2019

Vaativa B-debyytti ja voitto!

Viime lauantaina käytiin toisissa yhteisissä kisoissamme, edellisethän oli toukokuussa helppo A-tasolla.

Voitettiin siis samalla Pohjanmaan alueen seniorimestaruus.

Nyt ollaan ahkerasti treenattu vaihtoja kuntoon, ne sujuu välillä kotona niin hyvin, että voin tehdä sarjoja joka kolmannella, ja välillä ei sitten suju yksittäisetkään :D että aika vaihtelevasti on mennyt, mutta nyt tuntuu, että olen keksinyt miten ne pitää ratsastaa. Mun pitää ajatella tosi paljon eteen ja takaosa alle vaihdossa, ei heittää sitä ikäänkuin sivulle. Mutta jos laukka ei ole hyvä ja takaosa alla työntämässä eteen jo ennen vaihtoa, niin vaihto ei tietenkään onnistu.

Ilmoitin meidät aluemestaruuksiin vähän sillä fiiliksillä, että ei me kuitenkaan mennä :D Samana viikonloppuna mun oli tarkoitus hakea Hilton kotiin Espoosta, ja sitten säätiedotuksen mukaan oli luvattu sadetta koko viikoksi, niin ajattelin etten halua lähteä jos on huono keli...

No, Hiltonin kyyti onnistui niin kätevästi sitten joukkuetovereitten avusta (kiitos teille Jassa ja Martta perheineen!) että mun piti vaan noutaa Hilton Sulvalta lauantai-iltana. Ja säätiedotuskin näytti hyvältä, ja Pippi oli koko viikon tosi kiva ratsastaa. Että tekosyitä ei enää ollut jättää kisat välistä :P

Jotenkin vaan odotan sitä hetkeä kun kaikki sujuu kotona täydellisesti ja sitten vasta haluaisin mennä kisoihin Pippiä näyttämään, mutta todellisuushan on se, että kun sitä päivää odottaa, niin saa kyllä loppuelämänsä odottaa.. Ja ratoja ja rutiiniahan me kuitenkin tarvitaan, eli ei muuta kun baanalle nyt vaan!



Se joka nyt ehkä tarvitsee eniten ratarutiinia olen minä ,eikä Pippi, vaikka mä se selkeästi kokeneempi olenkin :D En tiedä miksi mutta jotenkin odotan aina, että se varmasti tekee jotain tyhmää, on tosi jännittynyt tai hankala.. Nytkin tuli vettä aivan kaatamalla kun verkkasin, ja tuuli, mutta ei Pippi paljoa piitannut. Pari kertaa se kyllä kysyi multa, että "hei onko oikeesti ihan pakko kun vettä tulee vaakatasossa", eikä sille tarvinnut kun kiltisti vaan sanoa, että joo nyt kyllä mennään, niin se meni, ja teki ihan kaiken mitä mä siltä pyysin!

Menin itse sen jännittämisen takia ennen kisoja (kun kuvittelin kaikennäköstä typerää mitä voisi sattua) vähän lukkoon ja jotenkin olin henkisesti poikki sitten kun piti suorittaa, enkä osannut sitten enää ratsastaa. Olin niin valmistautunut siihen, että Pippi on tosi pinkee siellä, että sitten kun se ei ollutkaan olin vähän hämmilläni. Todella typerää, tiedän, mutta tämmöstä tämä on välillä. Ja kun ei yhtään osaa odottaa mitään hevoselta, niin on sit hankala jotenkin valmistautua siihen.

Pippi on kyllä sellainen ihme heppa että en kyllä osaa sanoin kuvailla sen ihanuutta! Se ei kyttää mitään, se ei piittaa muista hevosista, yleisöstä, kauttimista, ei siis mistään. Se on niin täysillä mun kanssa, että vain kuuntelee mua ja mitä mä siltä pyydän.
<3 en="" kaveria="" l="" nbsp="" oikeasti="" olisi="" p="" parempaa="" voinut="" yt="">
Radastahan saatiin sitten yhteensä 67,89 %, tuomareitten loppukommentit oli: "Upea hevonen, kevyt elegantti ratsastus. Laukan tasapaino vielä hieman epävakaa" ja "Laadukas hevonen ja siististi esitetty kokonaisuus".  Arvosanaa 8 tuli molemmista ravivolteista molemmilta tuomareilta, keskiravista, keskikäynnistä, ja ratsastajan istunnasta. Huonoimmat numerot tuli vaihdosta radan poikki vasemmasta laukasta oikeaan kun se oli epäpuhdas ja myöhässä, siitä tuli 4,5 ja 5,5.

Laukkaohjelma oli Pipille vielä liian vaikea, siinä on paljo vaihtoja ja just nuo radan poikki on hankalat. Toinen takaosakäännös meni myös ihan mönkään kun mä en valmistellut tarpeeks ja ratsastin sen aivan liian isoks, siitä tuli 5 ja 5,5. Ekan ravisulunkin unohdin mihin pisteeseen se piti ratsastaa kun tulin kohti B ja R-kirjaimia niin tähtäsin sit niitten väliin :D




Kaikki virheet oli täysin mun omia kun olisi pitänyt ratsastaa se paremmin läpi vielä verkassa, ja sitten olla paljon tarkempi itse radalla. Mutta nämä on näitä. Onneksi voi parantaa! Pippi oli kyllä aivan super joten kaikki kunnia kyllä hänelle!

Kuvia eikä videoita nyt oikeen ollut muuta kun nämä pari kännykällä otetut, jos joku otti meistä kuvia niin laittakaa ihmeessä viestiä! Toisaalta ymmärrän kyllä jos ei kuvaajia ollut kun keli oli mitä oli! Mun radan aikana ei onneks satanut ja pohja pysyi koko ajan hyvänä.

Nyt meillä on kahden päivän valmennukset Nipsun kanssa täällä Vaasassa, ja perjantaina suunnataan sitten Helsinkiin. Hilton starttaa Joukkue SM-luokassa PSG, ja Pippi menee avoimet vaativat B:t. Onko lukijoista joku tulossa sinne katsomaan tai kisaamaan? :)

4 kommentarer

  1. Upeaa, onneksi olkoon!
    Vähän ehkä hassu kysymys ja ohi "aiheen", mutta kysyn kuitenkin, jos vaikka innostuisit kirjoittamaan tästä oman postauksenkin tms ;)
    Eli mitä mieltä olet (koulu)ratsastuksesta urheiluna/kuntoiluna? Itse näytät varsin hyväkuntoiselta, niin onko esim. kunnon valmennus sinulle enää minkäänlainen urheilusuoritus, vai treenaatko peruskunnon hyväksi muuten, ja ratsastus pitäisi tuntua ns. kevyeltä koko ajan? Tätä tullut pohdittua viime aikoina, kun on pikkuhiljaa lisätty treenien vaatimustasoa vaativiin luokkiin siirryttäessä, ja olen huomannut että itse alan väsyä välillä aika tavalla. Pitäisi tietysti lisätä muutakin liikuntaa, mutta pohdin vaan, onko "normaalia" rankemmassa valmennuksessa, vai onko mulla vaan yksinkertaisesti liian huono kunto tällä hetkellä :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moi! Anteeksi erittäin myöhäinen vastaus asiaan :D kommentti jäänyt näkemättä.. Mielestäni kouluratsastus vaatii erittäin hyvää kuntoa, varsinkin kun noustaan luokissa ylöspäin, niin kokoaminen ja oman kropan hallinta siinä nousee tärkeämmäksi. Käyn itse noin 1-3 krt viikossa lenkeillä, aina aikataulun mukaan, ja nyt kun tullut taukoa esim salitreeneistä huomaan että kropan hallinta ei ole sama mitä silloin kun treenasin myös salilla säännöllisesti! Eli kyllähän se hyvä kunto ja lihaskunto ja koordinaatio auttaa paljon myös ratsastuksessa :)

      Radera
  2. Jääkö Hilton sulle?<3

    SvaraRadera