Sophia Backlund
SB Dressage Ab Oy
"The more I learn, the more I realize how much I don't know"

Sivut

tisdag 6 september 2016

Haastattelussa: Jeanna Högberg!

(Tämä postaus on tehty yhteistyössä Helsinki Porsche Horse Show:n kanssa)

Jeanna Högberg on ehdottomasti yksi kilpakouluratsastaja jota ihailen, hän ratsastaa aivan äärettömän hyvin, ja saa kyllä hevosen kuin hevosen suorittamaan todella hyvin ja voittamaan kisoja! Joten oli tosi kiva kun hän suostui pieneen "haastatteluun", minkä idean sain sitten Helsinki Porsche Horse Show:n tiimiltä. Jeanna toki vastasi ruotsiksi joten laitan tähän hänen vastaukset suoraan ja käännän ne sitten myös suomeksi:


(C) Pirinen



Fråga: Först och främst, stort grattis till silvret i unghäst-VM! Var det väntat att ni skulle klara er så bra med Fiorucci? Varför tror du att ni klarade er så bra, vad gör Fiorucci så bra? 
Kysymys: Ensinäkin, onnittelut hopeamitalista nuorten hevosten MM:eissä! Oliko odotettavissa että teillä olisi sujunut niin hyvin Fioruccin kanssa? Miksi teillä meni niin hyvin, mikä tekee Fioruccista niin hyvän?

SVAR:
Tack! Det var väldigt oväntat! När jag blev uttagen i Falsterbo var jag ganska osäker på om jag skulle åka. Jag är gravid med tvillingar och kände i Falsterbo att jag började växa mycket om magen och tappade sitsen. När jag kom hem provade jag en annan sadel, förövrigt den som jag redan har ridit två VM i, VM i Caen 2014 och unghäst-VM i Verden 2015. Den kändes mycket bättre och jag beslutade mig för att åka. Men vi hade inte så höga förväntningar.
Fiorucci är en väldigt ridbar häst med tre jämna goda gångarter, jag tror framförallt att det är hans lydnad, balans och välvilja som lyser igenom hela uppvisningen. Han är också byggd i uppförsbacke och har väldigt lätt för sig.

VASTAUS: Kiitos! Ei ollenkaan odotettu näin hyvää tulosta! Olin todella epävarma lähtisinkö ollenkaan sinne kun olen raskaana. Tunsin jo Falsterbossa että vatsani kasvoi paljon ja sen takia istuntani kärsi. Kun tulin kotiin Falsterbosta kokeilin toista satulaa, jossa olen jo ratsastanut kaksi MM-kisaa, MM Caenissa 2014 ja nuorten hevosten MM:ät Verdenissä 2015. Se satula tuntui paljon paremmalta ja päätin lähteä. Mutta meillä ei ollut niin kovia odotuksia. Fiorucci on todella ratsastettava oleva hevonen kolmella tasaisella askellajilla. Uskon että varsinkin Fioruccin kuuliasuus, tasapaino ja halu tehdä, loistaa koko suorituksen läpi. Fiorucci on myös rakenteeltaan ylämäkeen ja sen on tosi helppo suorittaa.

Fråga: Vilka egenskaper ser du som viktiga i en blivande GP-häst? Vilken typ av häst gillar du mest?
Kysymys:  Mitkä ominaisuudet näet tärkeänä tulevaisuuden GP-hevosessa? Minkä tyyppisistä hevosista itse tykkään eniten?

SVAR:
Ridbarheten och viljan tror jag är väldigt viktiga egenskaper hos en bra Grand Prix-häst. Jag är väldigt förtjust i hästar med bra motor och med talang för piaff och passage. Det gör det så mycket lättare!

VASTAUS:
Ratsastettavuus ja tahto on mielestäni todella tärkeät ominaisuudet hyvässä GP-hevosessa. Itse tykkään todella paljon hevosista joilla on hyvä oma moottori ja luontainen kyky piaffeen ja passageen. Silloin on niin paljon helpompaa!

Fråga: Vilken häst har betytt mest för dig hittills, och varför?
Kysymys: Mikä hevonen on merkinnyt sinulle eniten, ja miksi?

SVAR:
Jag har haft några stycken hästar som har betytt väldigt mycket. Den första hästen som jag red och utbildade till Grand Prix var otroligt speciell. Ett sto som styrde hela min värld i flera år, men hon har också stor del i att jag är den ryttare jag är idag. Darcia VH som jag red mitt första seniormästerskap är också väldigt betydelsefull för mig. Springbank VH är den mest magnifika häst jag någonsin ridit, vi sålde honom redan i slutet av året han var 5 men han betytt väldigt mycket för mig på flera sätt. Fiorucci har jag följt sedan han var föl, ridit in och nu tagit ett silver i unghäst-VM på, han betyder också väldigt mycket för mig!

VASTAUS: Minulla on ollut pari hevosta jotka ovat olleet minulle todella tärkeitä. Ensimmäinen hevonen jonka koulutin itse GP-tasolle oli todella erikoinen. Tamma joka pyöritti elämääni monta vuotta, mutta tämän hevosen takia olen myös se ratsastaja mikä tänään olen. Darcia VH jonka kanssa osallistuin ensimmäiseen seniorimestaruuksiin on myös todella merkityksellinen minulle. Springbank VH on mahtavin hevonen jolla olen koskaan ratsastanut, myytiin se jo loppuvuodesta kun se täytti 5, mutta se on silti ollut minulle todella tärkeä. Fioruccia olen seurannut varsasta asti, olen sen sisäänratsastanut ja nyt saavuttanut sen kanssa nuorten hevosten MM:eissä hopeaa, joten se myös merkitsee minulle todella paljon!

Fråga:Vad krävs av ryttaren för att bli en framgångsrik GP-ryttare?
Kysymys: Mitä vaaditaan ratsastajalta jotta hänestä voi tulla menestynyt GP-ratsastaja?

SVAR:
Jag tror att det krävs olika för olika ryttare. Många kämpar väldigt hårt och väldigt länge för att nå dit. Andra kan köpa sig en GP-häst och nå dit fortare. Vissa har en häst med stor talang och med god träning når dit. Jag tror egentligen att nästan alla kan nå dit på ett eller annat sätt. När jag red Grand Prix för första gången jämförde jag det med att bestiga ett högt berg, det hade känts så ouppnåligt men till slut var jag där. Då insåg jag att när jag bestigit den bergstoppen fanns det fler och mycket högre bergstoppar att nå upp till.

VASTAUS:
Uskon että vaatimukset ovat eri riippuen ratsastajasta. Monet tekevät hurjan paljon töitä, ja kauan päästäkseen sinne. Toiset voivat ostaa itselleen GP-hevosen ja pääsee silloin nopeammin tavoitteeseen. Toisilla on hevonen jolla on paljon kapasiteettia ja pääsevät hyvällä valmennuksella GP-tasolle. Uskon oikeastaan että kaikki voivat päästä sinne tavalla tai toisella. Kun itse ratsastin Grand Prix:tä ensimmäistä kertaa, vertailin sitä kiipeämällä vuoren huipulle. Se oli tuntunut niin mahdottomalta, mutta lopuksi pääsin sinne. Sitten tajusin että kun olin sen vuoren huipulle päässyt, että vuoria on vielä monta, ja isompiakin joihin vielä täytyy päästä.

Fråga: Vilken tävling som du deltagit i har varit mest minnesvärd och varför?
Kysymys: Mikä kilpailu johon olet osallistunut on jäänyt parhaiten muistiin, ja miksi?

SVAR:
 Mest minnesvärd är nog VM i Caen. Det var så stort att rida ett riktigt mästerskap!
VASTAUS: MM Caenissa, koska oli niin suurta ratsastaa oikeissa mestaruuksissa!

Fråga: Hur många gånger, när, och med vilka hästar har du deltagit i Helsinki Porsche Horse Show?
Kysymys: Montako kertaa, koska, ja millä hevosilla olet osallistunut Helsinki Porsche Horse Show:ssa?

SVAR:
Oj, jag tror att jag har varit där 3 gånger. Två gånger med Liza Minelli och en gång med Duendecillo P.
VASTAUS: Uskon että olen ollut siellä 3 kertaa. Kaksi kertaa Liza Minellillä ja kerran Duendecillo P:llä

Fråga:  Vad tycker du om själva tävlingen, atmosfären, publiken, och arrangemanget, på Helsinki Porsche Horse Show?
Kysymys: Mitä tykkäät Helsinki Horse Showsta kisana, sen tunnelmasta, yleisöstä ja järjestelyistä?

SVAR:
Jag gillar Helsinki Horse Show jättemycket. Det är alltid så trevlig stämning och så har det gått väldigt bra alla gånger jag har varit där. Även väldigt bra organiserat!
Och bra publik. Det var väldigt kul med Knock outen förra året!
VASTAUS:
Tykkään Helsinki Horse Show:sta todella paljon. Siellä on aina hyvä tunnelma, ja aina kun olen siellä kilpaillut minulla on mennyt hyvin. Kilpailu on myös todella hyvin organisoitu, ja hyvä yleisö! Viime vuonna Knock-out kisa oli todella hauska!

Jeanna Högberg Knock Out-kisassa 2015. (C) Pirinen


Fråga: Kommer du tävla i Helsinki Porsche Horse Show igen, när och med vilken häst tror du det blir isåfall?
Kysymys: Tuletko kisaamaan Helsinki Porsche Horse Showssa uudestaan? koska ja millä hevosella uskot että se tulee olemaan?

SVAR:
Jag hoppas verkligen att jag kommer tillbaka! Det är en behaglig resa för oss jämfört med att åka ner på kontinenten.
 I höst blir det i alla fall inte av naturliga skäl. Vilken häst och när det blir nästa gång är svårt att sia om. Kanske Fiorucci om två år.
VASTAUS:
Toivon todellakin että pääsen sinne uudestaan! Se on mukava reissu verrattuna kun täytyy ajaa keski-eurooppaan. Tänä syksynä en ainakaan osallistu, luonnollisista syistä. Millä hevosella ja koska on vaikea ennustaa. Ehkä Fiorucci kahden vuoden päästä.

Fråga: Vilken häst i hela världen skulle du välja som din tävlingshäst om du fick fritt välja, och varför?
Kysymys: Minkä hevosen koko maailmassa valitsisit kilpahevoseksi jos saisit vapaasti valita, ja miksi?

SVAR:
Det skulle nog vara Springbank som jag nämnde tidigare, eller Dorothee Schneiders Showtime som jag tycker såg fantastisk ut på OS, men när man inte ridit dem vet man ju inte hur det känns och känslan är otroligt viktig.
VASTAUS:
Valitsisin varmaankin Springbankin, tai Dorothee Schneiderin Showtime, joka oli mielestäni fantastisen näköinen olympialaisissa, mutta kun ei ole hevosta ratsastanut niin ei voi tietää miltä se tuntuu, ja tunne on äärimmäisen tärkeä.

Inga kommentarer

Skicka en kommentar