Sophia Backlund
SB Dressage Ab Oy
"The more I learn, the more I realize how much I don't know"

Sivut

söndag 12 april 2015

Nyt rupeaa nappulat löytymään!

(kuvat ovat keväältä -14)
Eilen pojat pääsivät maastoilemaan, ja tänään sitten päätin tehdä oikeen kunnon perustyöskentelyjumpan Zebben kanssa ja samalla yrittää vähän löytää sitä touchia siihen. Laitoin nivelet ja menin ilman kannuksia, ja aloitin vaan verryttelemällä isoilla ympyröillä ensin ravissa, jonka jälkeen siirryin tekemään noin 6-kaarista kiemuraa koko maneesin yli.





Tämä onkin mun lempijumppa Zebbelle. Siinä saan sen taivutettua vuorotellen molempiin suuntiin ja suoristamaan siinä välissä. Lisäsin alkuun käyntiin siirtymiset keskihalkaisijaa ylittäessä, koska Zebbellä on yleensä vähän liian kiire eikä kuuntele mun puolipidätteitä :P Tämän jälkeen työskentelin sitä laukassa, ensin vaan isolla ympyrällä missä tein siirtymisiä eteen ja kiinni.

Tässä huomasin sitten hyvin taas mikä mun ongelma on. Zebbe saa mut "heitettyä" etukenoon, pois takajalkojen päältä, jolloin joudun tekemään pidätteitä edestä, ja sitä Zebbe ei siedä :P se vaan tulee vahvaks ja nojaa itsekin enemmän eteen. Tässä sitten työskentelin aika kauan siirtymisiää laukan sisällä ja yritin oikeen liioitella mun istunnan kanssa, ajattelin että lonkilla ratsastan ne takajalat kohti tuntumaa ja yritin olla tosi tarkkana ettei Zebbe saanut mun painopistettä yhtään liian eteen.

Tässä sitten rupesi tapahtumaan, ja hevoseen tuli ihan valtava muutos kun sain sen rehellisesti sen takaosan päälle! Pystyin tekemään ne siirtymiset vaan istunnalla, jolloin Zebbe kuuntelee, eikä tule vahvaksi tai jäykäksi edestä, vaan pysyy pyöreenä ja rentona.  Mustakin tuntui että istuin ihan eri hevosen päällä ja pääsin ihan eri tavalla vaikuttamaan siihen.

Työstin sitä sitten vielä vastalaukassa ympyrällä, joka on myös superhyvää jumppaa sille, ja lopuksi ravailin vielä vaan suoraan ympäri maneesia, tekemällä pieniä siirtymisiä ravin sisällä. Se liikkui todella hyvin, sen huomaa heti koska siellä selässä on niin helppo istua ja liike on tosi pehmeää ja lennokasta.

Joten nyt pitää vaan jatkaa tällä tavalla ja mun pitää muistaa että mun pitää ratsastaa se istunnalla, enkä antaa sen siirtää mun painopistettä eteen. Tämä juttu tapahtuu helposti myös radalla joten tätä nyt harjoitellaan ja tähän keskityn verkassa. Huomenna ratsastan Intterin tai Yrjön vielä läpi, ja teen "kisaverkan" jotta voin laskea kellosta paljonkon aikaa tarvitsen verryttelyyn sitten kisoissa.

Hiltonin kävin juoksuttamassa ulkokentällä, vaikka vähän satoi vettä niin ei haitannut, enkä ole ikinä nähnyt Hiltonia niin innoissaan :D se pukitteli ja lähti vetämään kunnon spurtteja ja oli oikeen menossa! Just hyvä koska sitä pitää nyt vähän viritellä ja tehdä vähän "kuumaksi" kisoja varten ;)

6 kommentarer

  1. Osaisiks sä auttaa muo? Kun mulla on ongelmana se että mun kantapäät ei pysy alhaalla ja kädet ei meinaa pysyä kannatettuina vaikka kuinka yritän? Miten mun kannattas harjoitella niitä?

    SvaraRadera
    Svar
    1. vähän hankala sanoa, istuntaa ei voi hetkessä parantaa, vaan se vaatii tosi paljon treeniä ja hyvän valmentajan :) pyydä opettajaasi koko ajan muistuttamaan sun virheistä jotta koko ajan korjaisit niitä, sitten pikkuhiljaa toivottavasti ongelma katoaa, mutta anna tälle aikaa :)

      Radera
  2. Ihanaa kun kerroit treenistä noin tarkasti! Lisää tällaisia ja tsemppiä kisoihin ! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kivä että tykkäsit :) Zebben kanssa mä aina analysoin ihan hirveesti ratsastaessa, niin siitä on helppo sitten myös kirjoittaa tänne blogiin ;) ja kiitos paljon sitä tarvitaan!

      Radera
  3. Keventeletkö alku- ja loppuravit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. joo, tottakai? joskus jos joku hevonen voi olla vähän hankala niin voi olla hyvä aloittaa ensin pari kierrosta istuen, ihan turvallisuussyistä mutta kyllä kaikilla normaaleilla hevosilla tietenkin keventelen :D

      Radera