Sophia Backlund
SB Dressage Ab Oy
"The more I learn, the more I realize how much I don't know"

Sivut

onsdag 10 februari 2010

Psykisk träning

Något som alla borde komma ihåg att göra utöver att träna med hästen, är att också träna psykiskt. Något som jag VERKLIGEN gjort på sistone,då jag inte har möjlighet att fysiskt träna med hästen för tillfället. Till exempel att i sina tankar rida igenom olika dressyrprogram och olika övningar,se på videoklipp från gamla tävlingar och träningar,och läsa igenom gamla domarprotokoll. Det här är ju något som många elitidrottare håller på med, tror det sku vara nyttigt att fokusera mera på den psykiska träningen också.
Bara genom att jag studerat ALLA videoklipp jag har på Zerleone (kan ju säga att det finns nog material så det räcker minst en hel dag åt att gå igenom allt ;) ) hittade jag massor med misstag och fel som jag gör på ryggen. Det är liksom mycket lättare att korrigera sina fel då man SJÄLV ser vilka fel man gör och hur de påverkar hästen. Speciellt intressant är det ju att se på videoklipp från träningar då man verkligen ser hur mycket hästen ändrar sig under en då man bara korrigerar sin ridning genom att lyssna på tränaren.
Jag har skrivit upp en låååång lista med alla träningstips jag fått från Holga och Saskia och tänker regelbundet läsa igenom den listan så jag kommer ihåg hur jag ska rida Zerleone och göra i vissa svåra situationer. Så något bra har det ju fört med sig att vara utan häst också då man funderat på sånahär saker som jag nog aldrig skulle gjort annars eftersom jag helt enkelt inte har tid.


Om två veckor flyger jag ner till Tyskland för att rida Zebbe några dagar innan han transporteras hem till Finland igen. Går som på nålar nu bara för jag saknar ridningen så mycket! Borde egentligen nu sitta och plugga på morgondagens tent men här är man och funderar häst istället..
Ska försöka skärpa mig nu och ta tag i juridiken!

// Sophia

Inga kommentarer

Skicka en kommentar