Sophia Backlund
SB Dressage Ab Oy
"The more I learn, the more I realize how much I don't know"

Sivut

måndag 9 december 2013

Pohdintoja mun istunnasta !

Kaikista mahtavinta on se kun on ollut valmennuksessa ja sen jälkeen jää vielä paljon pohdittavaa siitä omasta ratsastukseta. Minulle jäi Nipsun valmennuksen ja klinikan jälkeen paljon pohdintoja omasta istunnastani ja tavallaan miksi Zebbe sen takia liikkuu "huonosti", tai miksi niitä virheitä tulee.

Kuva: Aaveen.net 


No ensinnäkin ja isoin ongelmani on vinouteni, mulla on skolioosi ja koko vartalo on toki sen takia vino ja tottakai istun silloin myös hevosen selässä vinossa ja se tekee hevosesta vinon. Zebbe kulkee helposti takaosa oikealla, ja luulen että se on tullut siitä että istun vinossa niin se yrittää "kompensoida" mun vinouden menemällä itse "toiseen suuntaan vinoksi". Klinikalla sain demonstroida miten saisin sen suoremmaksi, oikeassa kierroksessa se on pahempi ja tiedän itse että mun tasapaino on huonompi oikeassa kierroksessa. Zebbe heittää helposti takaosan sisälle eikä silloin astu alle oikealla takajalalla. Tosi hyvä harjoitus millä sain sen "ylös" oikealta ja kantamaan on siirtämällä pohkeella väistömäisesti oikeaa takajalkaa mahan alle. Tässä Zebbe suoristui hyvin ja tuli parempaan tasapainoon. Mun pitää aina yrittää kompensoida mun vinoutta katsomalla että hevonen on kuitenkin suorana ettei se lähde mukaan mun "vinouteen". Hiltonin kanssa pystyn tämän hallitsemaan paremmin koska se ei ole minulla ollut yhtä kauan ja olen alusta asti tiedostanut tämän asian kun lähdin Hiltonin kanssa aloittamaan yhteiset treenit.



tässä mun kyynärpäät on irti vartalosta liian edessä, hartiat liian ylhäällä eikä vatsalihakset toimi oikeen, seuraksena Zebbe pääsee vetämään mua eteen ja menetän oman tasapainoni.(kuva Tiia Suomalainen
Mulla menee helposti kädet liian eteen ja "irti" kropasta ja silloin hevosen on helpompi vetää itsensä pitkäksi edestä ja "kaatua" etukenoon. Mun pitäisi saada kyynerpäät paremmin kiinni vartaloon jotta saisin paremman tasapainon käsien kanssa eikä hevonen pääse mua vetämään "pois". Zebbe on oppinut tämän aika hyvin mutta yritän ajatella asiaa koko ajan ja mielestäni tämä on parantunut. Tässäkin Hiltonin kanssa ei ole samaa ongelmaa koska se ei yritä vetää mua satulasta joten mun on helpompi päästä istumaan kyynerpäät paremmin kiinni vartalossa.

Uusi juttu mitä en ole itse edes tiedostanut on että helposti vien ulkokäden liian eteen ja vastaavasti sisäkäsi tulee liian taakse ja jopa syliin. Näin hevonen pääsee karkaamaan ulkolavasta eikä kanna itseään. Vasemmassa kierroksessa mulla on ihan vammanen olo koska vaikka kuinka yritän tuntuu mahdottomalta viedä ulkokäsi oikealle, se melkeen tulee yli vasemmalle puolelle :P tätä pitää nyt yrittää harjoitella enemmän!

Tässä istunkin sitten jo melko hyvin, jostain syystä kisakaudella mun istunta paranee paljon ja talvella se huononee :P johtuukohan siitä että talvella keskittyy ihan liikaa vaan siihen hevoseen eikä ole tarpeeks usein yleisöä katsomassa? ;)


Kaikista huvittavinta on se että nämä mun istuntaongelmat ovat kaikista pahimmat Zebben selässä, Hiltonin selässä musta ei tunnu että ongelmat ovat yhtä pahat. Toki Zebbekin on oppinut käyttämään hyväkseen mun viat, ja näin päästä vähän helpommalla. Se on se huono puoli kun on tehnyt yhdessä töitä liian kauan ;)

Mutta mun mielestä on tosi tärkeää että pystyy tiedostamaan omat ongelmansa ja myös sen että miten niitä lähtee korjaamaan.Ei ole olemassa sellaista ratsastajaa jolla ei olisi mitään ongelmia istunnansa kanssa. Kukaan ei ole täydellinen ja sehän tässä ratsastuksessa onkin niin kiehtovaa. AINA voi parantaa ja kehittyä! Tärkeintä tosiaan on se että osaa tiedostaa ne omat heikkoutensa ja ymmärtää miten niitä lähtee korjaamaan ja on myös valmis tekemään sen , eikä ajattele että "njääh kyllä mä oon ihan tarpeeks hyvä". Silloin ei kyllä mitään kehitystäkään tule tapahtumaan!

 Mulla on aika hyvä visio siitä miten nyt lähden korjaamaan näitä asioita, toki istunta on aina se vaikein asia korjata, musta ainakin tuntuu ihan mahdottomalta välillä yrittää muuttaa jotain istunnassa joka on ollut ongelmana niin kauan. Tässä se salitreeni ja lihastreeni auttaa todella paljon oppimaan hallitsemaan sitä omaa kroppaansa paremmin ja näin on sitten myös helpompi selässä hallita sitä kroppaa.

9 kommentarer

  1. kädet liian eteen ja "irti" kropasta
    Hirveän monilla ratsastajilla on minusta tätä ongelmaa, ainakin mitä itse olen huomannut :)

    SvaraRadera
  2. Itsellä kanssa nuo kädet on se oma akilleen kantapää. Ja jos kädet saa pidettyä ihan ajatuksen kanssa kunnolla, omilla paikoillaan lähtee hartiat ja yläselkä omille teilleen. Ja tuo istunnan vinous on hankala korjata, etenkin jos selässä on jotain häikkää. Itsellä välilevynpullistuma lantionikamassa, jonka takia mennyt häntäluu jotenkin outoon asentoon, joka sitten johtaa siihen, että keskellä satulaa suorassa istuminen suorastaan sattuu, jolloin lantio on aina enemmän toiselle puolelle painamassa.
    Sehän siinä juuri on, kun itse tiedostaa ongelmakohdat, niin on helpompi niihin myöskin tarttua! :)

    SvaraRadera
  3. Tuo istunnan vinous asiaan: Ite oon kanssa ponikouluratsastaja. Ja heti kun siirryin puoli verisestä po niin, istuntani vinoksi! Se johtui siitä, että ponini "kaatui" sisäpohkeen läpi sisälleppäin, jolloin jouduin korjaamaan sen istunnallani :D ja menin vinoon ..

    SvaraRadera
  4. detta var mycket trevligt att läsa! Kan du göra "min dag med mina hästar"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan jag säkert göra, nu då jag borde få jullov från skolan snart så har jag bättre tid att göra nåt sånt :) håll utkik ;)

      Radera
  5. Täydellinen postausaihe!! Ihanaaaa!! Kiitos tästä. Oon itse todellinen istuntafriikki. Se on niiiiin tärkeetä, että tekee parhaansa korjatakseen omaa istuntaansa ja siten sallii hevosen liikkua oikein. Itse niihin virheisiin ei pysty kauheesti vaikuttaan ilman ulkopuolista "silmää". Suosittelen, että pyydät jonkun istuntaekspertin tsekkaan säännöllisesti sun istuntaa ja ratsastat ko. valmentajan silmän alla suht säännöllisesti. Silloinhan ei hirveesti ainakaan aluksi kiinnitetä huomiota hevoseen, vaan ratsastajaan. Mutta kas, sitten huomaat, kuinka vaik Zebbe alkaa liikkua mukanasi kuin huomaamatta helposti ja vaivatta. Ja siten saat ne uudet korjatut liikeradat ja istunnan asennot painumaan sun lihasmuistiin. :D

    SvaraRadera
  6. Mielenkiintoinen postaus! Hilton on tuossa ensimmäisessä kuvassa aivan upean näköinen! Kuvissakin näkee kuinka iso ja näyttävä se on, livenä varmasti kaikki näyttäisi vielä erilaiselta. :)

    SvaraRadera
  7. Moi, hienoa että ongelma on nyt paikallistettu. Taisin joskus viime kesänä/keväänä kysyä sinulta että minkälaisia arvosteluja olet saanut istunnastasi. Koska silloin jo pisti silmään se että kädet ovat irti kropastasi, liian edessä, hartiat jännittyy ym ym. Ja se on luultavasti juuri se syy miksi Z jännittyy. Ulkopuolisena on helpompi nähdä näitä juttuja ja kuvia vertaamalla muihin ratsastajiin varmasti huomaat itsekin mitä tarkoitan. Tsemppiä, kaikilla meillä on ongelma kohtamme!

    SvaraRadera
  8. Hei! Ei liity nyt aiheeseen mutta ihastelin Tiian kuvista tuota Zebben turpista, muistaakseni ostit sen Hollannista?? Löytyykö noita jostain netistä, kiinnostaisi omallekin hommata.. :)

    SvaraRadera