Sophia Backlund
SB Dressage Ab Oy
"The more I learn, the more I realize how much I don't know"

Sivut

torsdag 6 september 2018

Ensimmäiset valmennukset Pipin kanssa!

Oi että mä olen odottanut näitä päiviä, Nipsu on ollut täällä Vaasassa 2 päivää valmentamassa. Oli ensimmäinen kerta kun hän näki Pipin, ja ensimmäinen kerta kun mä olen Pipin kellekkään näyttänyt. Joten aika jännää, eniten mua ehkä jänniti se, että olenko tehnyt sen kanssa oikeanlaista treeniä nämä 7 viikkoa kun Pippi mulla ollut.



Eilen ratsastin itse, Pippi tuntui tosi hyvältä heti alkuun, se on ollut välillä tosi "sisäänpäinkääntynty" alkuun = ei antanut vaikuttaa itseensä, varmaankin vähän sen vyöpaniikin takia. Se on siis aina alkuun kun menee selkään arka, ei saa yhtään koskea jalalla pari ekaa kierrosta. Jos tämän vaan tiedostaa niin se ei ole mikään ongelma, kävelen yleensä puolipitkin ohjin pari kierrosta kunnes tunnen, että se rentoutuu ja sitten voin pikkuhiljaa tuoda jalat lähemmäks.  Sitten se on alkuverkassa vähän silleen, ettei päästä jalalla vaikuttamaan alkuun vaan tuntuu siltä, että on pahasti pohkeen takana. En ole tästä välittänyt koska olen ajatellut, että se johtuu tästä sen "vyöpaniikista", kun siinä hölkkäilee rauhassa ja antaa sille aikaa niin se aina paranee ja tulee sitten normaaliksi aika nopeasti.

Nyt mulla on Prestigen RP vyö testissä, ekana päivänä se oli tosi varovainen sen kanssa, tokana jo ihan super alkuun, kuitenkin pikkasen arka, mutta eilen kolmantena päivänä se oli aivan super heti alusta asti, herkkä se on jalalle siinä ne ekat kierrokset mutta se ettei antanut vaikuttaa jalalla oli kokonaan jäänyt pois. se oli heti tosi reaktiivinen ja herkkä jalalle, hyvällä tavalla! Eli tämä satulavyö meni nyt tilaukseen, toivottavasti saadaan se heti alkuviikosta!

Sitten sain paljon ratsastaa sitä vähän taipuneena, ja mun pitää oppia käyttämään jalkaa silleen, että vien sen "löysästi taakse ja pyydän vatsaa ylös", etten jää yhtään puristamaan ja pitämään sitä jalalla. Tätä mietin tosi paljon aina kun ratsastan mutta nyt pitää vielä skarpata :D ja just toi pohkeen käyttö eri tavalla, se auttoi tosi hyvin!

Loivaa sulkua suoraan eteen, TODELLA kevyellä tuntumalla, että annan sille tilaa edestä, ajatus vähän pidempi kaula, niska ylös, ja pohkeilla takajalat alle. Sitä paljon laukassa ja sitten vaan istunnalla koota se. Ravissa sen pitää oppia pienet nopeat askeleet ja piaffin nyt, muuten se tulee olemaan myöhemmin vaikeaa jos se vaan oppii ravaamaan isosti.

Eli paljon nopeita siirtymisiä tosi kootusta käynnistä pieneen raviin, ja sitten maasta käsin sitä piaffia. Sillä on raamia liikkua vaikka kuinka isosti ja se on sille helppoa, vaikeampaa on saada se pieneksi ja nopeaksi. joten se pitää nyt sille opettaa ettei se sit vaan tarjoa sitä isoaa liikettä. Saatiin tosi hyviä askelia eilen aikaiseksi, siinä pitää vaan olla todella varovainen,miten sen tekee! Se ei saa hermostua tai jännittyä, sitä ei saa YHTÄÄN laittaa ahdistuneeseen tilaan, kun käytettiin raippaa mun piti samalla sekunnilla taputtaa edestä.

Tänään Nipsu kävi vähän sen selässä, mutta päästi mut aika nopeasti sitten takaisin ratsastamaan, oli kuitenkin hyvä että hän sai kokeilla miltä Pippi tuntuu, on se niin paljon helpompaa sitten opettaa.

Hevosessa ei sinäänsä ole nyt muuta kuin että se pitää saada vahvemmaksi selästä, ja sitten opettaa se piaffi ja nopeat lyhyet askeleet jotta mä voin vaikuttaa siihen sen raviin. Kun sillä ei muuten ole mitään vaikeuksia, se on vaan vauva ja voimaton vielä.

 Mutta kyllä tässä on nyt mulla iso vastuu tehdä hommat oikein! Kerrankin on hevonen jolla ei ole mitään rajoja tai esteitä mihinkään, niin nyt pitää se vaan oikein kouluttaa! Se kuitenkin on se mikä ratkaiseee eniten.

Vaikka olis kuinka hyvä ja lahjakas hevonen alla, niin se työ pitää tehdä oikein jotta siitä hyvä tulee. Tähän tarvitaan se hyvä luonne hevosessa ja yhteistyöhalukkuus. Mulla tuli nyt niin mieleen, mitä Pipin ratsuttaja siellä Hoffmaneilla sanoi Pipistä: " you can ride her exactly like you want, you can make her relaxed but also make her really hot, but as quickly as you make her hot you can make her relaxed again, and THAT's what makes her a very good horse".

Ja just TÄMÄ, että sen saa heti taas rennoksi kun on tehnyt jotain mitä vaatii ekstra herkkyyttä (esim piaffi), on mun mielestä ominaisuus mikä on supervaikea löytää. Nyt varsinkin ymmärrän niin hyvin mitä hän tällä tarkoitti, kun Pippi on tosi "tavallisen" oloinen kun sillä tekee normijuttuja, mutta sitten kun lähdettiin vähän kokoamaan niin apua mitä vaihteita sieltä löytyi! Siinä kun tehtiin pari askelta babypiaffia se kuumeni aika paljon (hyvällä tavalla) ja sitten kun lopetettiin, se oli täysin rento ja cool samantien.

(pieniä videopätkiä mun instagramissa ja instagram storyssa: https://www.instagram.com/sophia_backlund/ ) Tai hei jos joku osais neuvoa miten instagram-videot sais tänne blogiin suoraan? :)


Kyllä mä olen niin kiitollinen tästä hevosesta ja nautin joka ikisestä sekunnista sen selässä!


3 kommentarer

  1. Saako näitä vöitä jostain vuokralle kokeiluun? Itseäni on myös tämä kiinnostanut mutta hinta on todella tyyris heti ostamiseen ja aina on uhka ettei se sovi! Etköhän sinä tuosta hienon hevosen itsellesi rakenna - siitä ei taida olla huolta ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En tiedä saako :/ mulla oli tuuri, että tallikaverilla on tämä vyö ja suostui sen meille lainaamaan tarpeeks monta kertaa, että olin varma, että tämä vyö on rahansa arvoinen ja sopii Pipille :P on tosiaan sen verran kallis että parempi se on sovittaa ennen kun ostaa :) Kiitos, toivotaan! :D

      Radera
  2. Mielestäni satula.com vuokraa satulavöitä. Kannattaa heiltä kysellä, onko saatavilla vuokralle kyseistä vyötä.

    SvaraRadera