Sophia Backlund
SB Dressage Ab Oy
"The more I learn, the more I realize how much I don't know"

Sivut

torsdag 20 september 2018

Ratsastajan kehonhuolto ja hyvinvointi

Paljon sitä tulee pohdittua hevosesta, sen ruokinnasta, kengityksestä, sitä hierotaan, treenit suunnitellaan tarkasti hevosen mukaan jne jne. Mutta entäs missä roolissa ratsastaja on? Onko samantekevää mitä ratsastaja esim syö jotta hän ratsastaa mahdollisimman hyvin? Entä ratsastajan oheisliikunta ratsastuksen lisäksi, onko sillä mitään merkitystä? Tai esim hieronta tai muu kehonhuolto? Puhumattakaan henkisestä hyvinvoinnista? Moniko on huomannut, että kun on hyvällä tuulella, niin ratsastus yleensä sujuu hyvin, tai jos on stressaantunut/väsynyt niin silloin ratsastus ei suju?



Mä olen aina ollut kiinnostunut treenaamaan ratsastuksen ohella. yli 10 vuotta olen käynyt salilla, rakastan juoksemista, ja terveelliset syömistavat ovat aina olleet lähellä sydäntä. En ole aina yhtäjaksoisesti syystä tai toisesta noudattanut terveellistä ruokavaliota tai käynyt säännöllisesti treenaamassa, mutta olen yrittänyt parhaani. Välillä tullut treeniin taukoja kun ei vaan ole ehtinyt tai jaksanut, ja syömiset ovat yleensä joko superterveellistä, tai sitten mättöillään kunnolla :D

Joten aika hyvin tiedän miltä tuntuu kun syö epäterveellisesti eikä liiku, ja mikä se tunne on kun syö hyvin ja liikkuu paljon. Voin sanoa, että ero on aivan mieletön! Jos syö huonosti eikä liiku on olo ihan järkyttävän väsynyt eikä mikään kiinnosta enemmän kuin maata sohvalla ja syödä vähän enemmän :P energiaa ei vaan ole, kun kaikki energiat menee siihen (huonon) ruoan sulattamiseen, ja helposti mielialakin on alhaalla, itse olen ainakin helposti aika negatiivinen ja kiukkuinen silloin.

Sitten jos jaksaa esim herätä aamulla ja lähteä sille aamulenkille, syö terveellisesti, olo on tosi kevyt ja energinen, ja mielialakin on todella paljon parempi! Kroppa tarvitsee liikuntaa, ja mä ainakin huomaan itse, että olen tosi paljon iloisempi kun käyn säännöllisesti treenaamassa. Treenin jälkeiset (Tarkoitan nyt siis sellaisia missä nostetaan syke maksimiin ja hiki lentää) fiilikset ovat aina ihan huikeat, enkä enää voisi ilman tätä elää!

Jotenkin raskauden jälkeen sain uutta intoa tähän omaan treenaamiseen kun painoa oli noussut raskauden aikana niin paljon. Enää en stressaa niin paljon siitä jos on pari kiloa ylimääräistä tai ei, enkä sen takia treenaa, vaikka se ehkä lähti sillä ensin käyntiin. Nykyään käyn salilla tai juoksemassa ihan vaan sen takia että siitä tulee niin hemmetin hyvä olo!



Toki sitten kun kuntokin nousee, kroppa vahvistuu, niin kyllä se näkyy myös hevosen selässä!

Mulla on aina ollut pieniä ongelmia vinouden kanssa ja nekin päätin nyt ottaa asiakseni korjata kun kerran on ollut siihen nyt aikaa. Päätin nyt, että käyn säännöllisesti hieronnassa/jäsenkorjaajalla/osteopaatilla tai mikä nyt tarve sattuu olemaan, mutta niin että en enää elä kauheitten jumien kanssa mitä olen ennen tehnyt :P mulla oli kroppa niin jumissa kun ensimmäisen kerran menin hoitoon, että huhhu. Tunne nyt kun tunnen itseni suoraksi eikä mistään kiristä on super! Hevosen selässähän nämä vinoudet tuntee kaikista parhaiten. Ja nyt kun olen käynyt 4 kertaa hoidossa on mun olo tosi paljon paremi ja suorempi, varsinkin hevosen selässä. Tänään olen taas menossa, tällä kertaa naprapaatille, katsotaan mitä siellä saadaan aikaiseksi.

Katson, että minulla on velvollisuus hoitaa oma kroppa kuntoon hevoseni takia. Jos minä olen suorempi, voin hyvin, olen fyysisesti hyvässä kunnossa, ratsastan myös hevostani paremmin, ja se on ehkä se KAIKISTA tärkein hevosta ajatellen  :)


(C) Heidi Järvi


Inga kommentarer

Skicka en kommentar