Sophia Backlund
SB Dressage Ab Oy
"The more I learn, the more I realize how much I don't know"

Sivut

måndag 12 november 2012

Monday is not my day...

Dags för ny vecka igen då.. Måndagar är typ alltid lika sega, man borde ju vara utvilad efter helgerna men nej, jag brukar alltid vara extra trött och slö på måndagar.

I lördags åkte jag till vårt blivande hem för att få rida på bättre underlag och i en hellång manege. Bottnen är av små gummibitar och sand. Zebbe kändes jättefin på bottnen fast jag tog det lite halvlugnt pga osteopatbehandlinen i torsdags. Söndag fick han vila och idag longerade jag honom.



Hilton fick sin lediga dag i lördags, och igår blev det longering. Idag tränade vi på lite delar ur programmet som vi ska rida 7.12 på Ypäjä ( Lätt A:10). Förvända galoppen gick inte så bra till först för han trodde vi skulle göra byten och så började han bromsa väldit mycket. Klok häst som han är så tog det kanske ett och ett halvt varv så kom framåtbjudningen tillbaka då han förstod att vi inte skulle byta utan jag bara ville att han skulle galoppera fram. Han har mycket svårare för förvända galoppen i vänster varv (i höger galopp), han orkar inte riktigt hålla ihop sig och bryter av till trav i hörnen om man inte är snabb och hinner korrigera. Det började gå betydligt bättre då jag på långsidorna drev fram honom lite och nästan tänkte vänsterställning i hörnen, för då fick jag kroppen mycket rakare på honom och då kunde han hålla förvända galoppen mycket bättre. Så jag tycker vi gjorde stora framsteg med förvända galoppen idag :)


Traven kändes superfin (som vanligt ) och där tränade vi skänkelvikningar och lite mellantrav. Han behöver bli mycket starkare i mellantraven men det tar tid, han orkar inte riktigt länga stegen och samtidigt hålla tyngden på bakbenen. Jag har dessutom inte tränat mellantrav nästan alls med honom ännu just pga att han inte är stark nog. Men små snuttar kan man nog börja öva på.

 Lyhyesti Suomeksi myös:  Hilton meni tänään superhyvin, treenattiin vähän liikkeitä ohjelmasta ( he A:10) joka ratsastetaan Ypäjällä 7.12, vastalaukat oli vaikeat alussa mutta teki ne oikeen hyvin kun tajusi mitä halusin (tarjosi vaihtoja ensin ja jarrutti kaarteissa). Ravissa tehtiin pohkeenväistöt ja vähän keskiraveja. Zebben juoksutin kun sillä oli eilen vapaapäivä. Oli energinen ;)

Inga kommentarer

Skicka en kommentar